torsdagen den 9:e juli 2009

Digitalisera gamla negativ

Bilder utan skanner
Jag har ju tidigare berättat om mina närbildsgrejor, och nu kan jag även använda samma utrustning till att digitalisera mitt gamla dia- och negativarkiv. Förutom att jag slapp köpa en negativskanner för dyra pengar, så går det här betydligt snabbare. Jag fotograferar i RAWformat och kvaliteten blir alldeles utmärkt. Men precis som vid mörkrumsarbete är det största problemet damm, man får vara noga med att alltid torka av filmen med en antistaticduk.


Kameran med bälg är monterad på ett reprostativ och under kameran har jag placerat ett huvud till en förstoringsapparat som ligger upp och ner med en utbytbar negativhållare överst. Huvudet klarar format upp till 6x7cm. Hade först tänkt att man borde ha en slags "strut" eller bälg mellan negativ och objektiv för att skärma av sidoljus. Men det blev både klumpigt och omständigt och det går bra ändå. Man ska bara tänka på att inte ha för ljust i rummet. 
Det finns nu en uppdatering av det här sättet att digitalisera negativarkivet.




Bild från ett negativ taget i Paris i oktober 1970. En regnig morgon vid Hallarna. Kvarteren revs några år senare och här ligger nu Centre national dárt et de culture Georges Pompidou.



Undvik alltid att använda kamerans avtryckare vid närbilder och vid långa slutartider. Nikons fjärrutlösare är en bra investering. Ingen sladd, bara att sikta och trycka av. Kostar några hundralappar, samma som en kabelvariant. Enda nackdelen är att man måste sikta mot framsidan av kameran. Skulle önska en bredare mottagarvinkel.

Detta blir nästa projekt. Att med hjälp av bälg, kamerahuslock och en gammal objektivfattning montera ett Schneiderobjektiv från förra seklets början på Nikon D80. Man kan klart undra vad det ska vara bra för. Men visst är det lite kul, det skiljer ju ca 100 år mellan objektiv och kamerahus!

2 kommentarer:

  1. inte så dumt! är det förstoringsobjektiv som du använt också eller macro?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett förstoringsobjektiv av bra kvalitet, ett El-Nikkor 75/4.0 som jag satt på en bälg. Fördelen med förstoringsobjektiv är ju att de är gjorda för korta avstånd. Nackdelen med den här manuella riggen är att man måste hela tiden kolla skärpan. Toleranserna är små och det händer att det glider ur fokus. Det här är ju ett tag sedan och jag har nu skaffat ett macro; Nikon 60/2.8 med AF. Det kommer ett utförligt inlägg så småningom. Ska bara testa färdigt först.

      Radera